© 2014 by Vivi Shenzhen

Logo designed by Marzia Lo Piccolo

Website designed by  Paola Sellitto

Vivi Shenzhen

Business & Lifestyle a Shenzhen

vivishenzhen@yahoo.com

 

 

Numerologia Cinese tra Tetrafobia e Ottomania

November 20, 2018

 Devo confessare che non sono mai stata un portento in matematica, ma contare non è mai stato un problema, fin quando non sono arrivata in Cina e ho notato che in alcuni ascensori il 4˚ piano e tutti gli altri piani col quattro (14, 24, ecc...) erano stati omessi. E dopo un po’ di ricerche ho scoperto che in Cina, e in generale in molte parti dell’Asia, è diffusa la cosiddetta Tetrafobia (dal Greco τετράς—tetras, "quattro" e φόβος—phobos, "paura"), sì avete capito bene, la paura del Quattro.

 

Mi spiego meglio.

 

La numerologia Cinese è basata su un principio conosciuto come Omofono, che si riferisce a parole che hanno lo stesso suono ma un significato differente. Se dunque un numero suona come una determinata parola, viene conseguentemente considerato un numero fortunato o meno. Fausto o infausto, dunque, basandosi solamente sulla parola cinese che suona simile al numero.

Andiamo nello specifico adesso e scopriremo un modo completamente differente di pensare ai numeri (sì, il 17 non è per niente un numero infausto in Cina!) e un sistema che è diffuso a tutti gli strati sociali.

Cercando quindi di dimenticare la numerologia Pitagorica e la personalità radicata nei numeri occidentali, diamo un'occhiata a un po’ di numeri e come sono considerati nella Numerologia Cinese:

 

Il numero ZERO (零, pinyin: líng) è l’origine e l’inizio di tutte le cose ed è generalmente considerato un numero fortunato.

 

UNO (一, pinyin: yī) è un numero ambiguo: può indicare l’arrivo in prima posizione, ma anche simbolizzare l’essere single e la solitudine. Non dimentichiamo l’appena tracorso 11 Novembre, il Singles’ Day, dove appunto la data in questo caso è composta da quattro 1 (11.11) che rappresentano i single. Il numero uno rappresenta indipendenza, dunque, o solitudine. E’ l’unico numero associato con l’elemento dell’Acqua, che simboleggia l’abilità di superare le barriere in vista di qualcosa di meglio.

 

DUE (二 or 兩, pinyin: èr or liǎng) è solitamente considerato un numero fortunato nella Cultura Cinese. Un detto cinese recita: “le cose buone arrivano in coppia”. La parola “due” suona in cinese come “certo” o “facile” ed è considerato un numero fortunato, espressione di simmetria e fermezza. E’ associato con l’elemento della Terra, che rappresenta stabilità e determinazione.

 

Il numero TRE (三, pinyin: sān) suona come 生 (pinyin: shēng) che significa “nascere” o “vita” e per questo motivo è considerato un numero fausto ed è associato con l’elemento del Legno che supporta la creatività e la nascita. Alcune volte però il suo suono viene associato con la parola 散 (pinyin: sàn) che significa “dividersi” o “separarsi” per cui può assumere anche una valenza negativa.

 

Ecco il numero QUATTRO (四, pinyin: sì) considerato probabilmente uno dei numeri più infausti in Cinese per il suono omofono alla parola “morte” (死 pinyin: sǐ). Per tale motivo, come precedentemente anticipato, il numero quattro è un numero quasi inutilizzato o meglio “evitato” in Cina. Così molti palazzi in Cina fanno a meno di piani e appartamenti che contengono il numero quattro, e aerei militari e navi ugualmente omettono il numero quattro nelle loro flotte. In determinate regioni della Cina, 14 e 74 sono addirittura considerati ancora più infausti del quattro stesso perchè 14 suona come “voglio morire” (要死) e il 74 (氣死) come “certamente morirai’” o “morirai di rabbia”. Ecco numerosi motivi per cui la Tetrafobia è una pratica largamente diffusa in Cina al punto che anche famosi marchi telefonici come la Oneplus ha chiamato i propri modelli 3, 3T e poi 5, evitando il numero 4!

Uno studio del British Journal ha anche evidenziato che in America la percentuale di persone asiatiche morte d’infarto aumenta del 13% nel quarto giorno del mese, dimostrando che lo stress psicologico causato dal credere in determinate superstizioni può effettivamente innescare attacchi cardiaci o altri incidenti fatali. Inoltre il numero quattro è associato con l’elemento del Legno che, in questo caso, rappresenta il concetto della morte e della rinascita.

 

 

CINQUE (五, pinyin: wǔ) è un numero ambiguo poiché può essere negativo o positivo. In Mandarino suona come no, con un accento negativo dunque, per esempio il 53 (pinyin: wǔ sān) suona come “senza vita” (無生, wú shēng) mentre il 58 (pinyin: wǔ bā) suona come “nessuna prosperità” in Mandarino (無發, pinyin: wǔ fā). Dall’altra parte, acquisisce una valenza positiva, poiché è connesso con i cinque elementi nella Filosofia Cinese ed è storicamente associato con l’Imperatore della Cina.

 

SEI (六, pinyin: liù) in Mandarino suona come liscio (溜, pinyin: liū)  o benestante, rendendolo per questo motivo un numero fausto essendo associato con il benessere e la fortuna. Il temuto 666 della cultura occidentale diventa dunque in quella cinese un numero molto positivo, poiché triplica la fortuna. Il numero 6 è associato con l’elemento del Metallo, che rappresenta naturalmente i soldi.

 

SETTE (七, pinyin: qī) ha un suono omofono a quello di pari (齊, pinyin: qí), ed è considerato un numero fausto per le coppie. Suona anche come sorgere (起, pinyin: qǐ) e essenza della vita  (氣, pinyin: qì). Il 7 è associato con l’elemento del Metallo, che è messo in connessione con l’idea dell’abbondanza nell’amicizia e nelle relazioni.

 

 Il numero OTTO (八, pinyin: bā) suona come "發" (pinyin: fā;letteralmente prosperare) ed ha anche una somiglianza visiva con il carattere 囍 (pinyin: shuāng xǐ; letteralmente doppia gioia) e probabilmente per questo motivo considerato il numero più fortunato nella Cultura cinese. Essendo un numero estremamente propizio, viene utilizzato nella vita giornaliera il più possibile (pensate agli indirizzi, giorni del matrimonio, numeri di cellulare, soldi da regalare ecc...). Il numero Otto è associato con l’elemento della Terra, unendo quindi le idee di stabilità, determinazione e obiettivi con il regno del denaro e del successo. Per fare alcuni esempi: le Petronas Twin Towers in Malesia hanno 88 piani; nel 2003 il numero telefonico "+86 28 8888 8888" è stato venduto alla Sichuan Airlines per 2.33 milioni di yuan (250 mila euro circa). E ancora, se non l’aveste notato, Cina, Hong Kong, Macao, Malesia, Filippine e Singapore usano il fuso orario UTC +08:00. Senza dimenticare il fatto che l’apertura dei giochi Olimpici estivi a Pechino cominciò l’8/8/08 a otto minuti e otto secondi dalle 8 del mattino ora locale (UTC+08).

 

NOVE (九, pinyin: jiǔ) è storicamente associato con l’Impero della Cina ed è stato frequentemente associato con tutto ciò che riguarda l’impero. I vestiti dell’Imperatore, per esempio erano spesso decorati con nove dragoni, e la mitologia Cinese racconta che il dragone ha nove figli. Il numero nove suona in Cinese come la parola “di lunga durata” (久, pinyin: jiǔ) così oltre ad avere una valenza assolutamente positiva è spesso usato per le nozze e simbolizza longevità. Il numero 9 è anche associato con l’elemento del fuoco che rappresenta l’idea di motivazione e verità!

 

Avrete quindi ben intuito come tra Tetrafobia e Ottomania le cose vadano un po’ diversamente nella Terra di Mezzo, sempre ricca di sorprese e spunti di riflessione soprattutto per noi occidentali abituati a pensare in modo del tutto diverso. Farete allora attenzione come me, la prossima volta che dovrete affittare un appartamento o prendere un nuovo numero di cellulare a quanti otto potete riuscire a collezionare e quanti quattro evitare!!!

Buon numero Otto a tutti!

 

 

Chinese Numerology between Tetra phobia and Eight fervor: A Brief Introduction to Chinese Numerology


I must confess that I have never been very good at math, but counting has never been a problem until I arrived in China when I noticed that in some elevators the 4th floor and all the other floors with fours in them (14.24, etc.) had been omitted.


After a bit of research, I found that in China and around parts of Asia the so-called, ‘Tetra phobia’ (from Greek τετράς—tetras, "four" and φόβος—phobos, "fear") is widespread, and actually exists in hopes of avoiding the number 4.

 

Let me make it simpler.

 

Chinese numerology is based, in part, on homophones, which are words having the same sound but a different meaning. If a number of sounds emulate those in a similar word, then it's considered to be fortunate and auspicious. In traditional Chinese numerology, certain numbers are believed by some to be auspicious or inauspicious based on the Chinese word that said word emulates.

Rather than associating each number with its history, as Pythagorean Numerology does, let’s take a look at each of the single-digit numbers one by one to see how they differ in Chinese numerology.

 

The number ZERO (零, pinyin: líng) is considered to be the beginning of all things, and is generally considered a good number.

 

 The number ONE (一, pinyin: yī) is neither auspicious nor inauspicious. It is a number given to winners to indicate first place. But, it can also symbolize loneliness or being single. For example: November 11th is the Singles' Day in China, as the date has four ‘1’s’ which symbolize being single. This number represents independence, but this can also mean loneliness or isolation. The number 1 is the only number associated with the Water element, which symbolizes an ability to break through barriers on one's way to something better.

 

The number TWO (二 or 兩, pinyin: èr or liǎng) is rarely considered a good number. There is a Chinese saying: "good things come in pairs". The word "two" sounds like the Chinese words for "sure" and "easy." Two is considered a lucky number, representing symmetry and steadfastness. The number 2 is associated with the Earth element, which further represents stability and determination.

 

The number THREE (三, pinyin: sān) sounds like 生 (pinyin: shēng), which means "to live" or "life" so it's considered a good number and is associated with the Chinese element Wood, which supports creativity and the sunrise -- or, once again, "birth". On the other hand, number 3 sounds like 散 (pinyin: sàn) which means "to split" or "to separate" or "to part ways" or "to break up with" ,so, it' can also be a bad number too.­­­

 

The number FOUR (四, pinyin: sì) is considered an unlucky

number in Chinese because it sounds like the Chinese word for "death" (死 pinyin: sǐ). Thus, some buildings in East Asia omit floors and room numbers containing 4, and military aircraft and ships also avoid the number 4. While in Mandarin-speaking regions of China, 14 and 74 are considered more unlucky than the individual 4, since 14 sounds like "wants / is going to die" (要死) and 74 like "will certainly die" or "will die in anger" (氣死). So there are many reasons why Tetra phobia is widely spread all over China and  the

Chinese smartphone manufacturer OnePlus chose to name its smartphone models: 3,  3T and  5; purposely avoiding the number 4. In a 25 year study by the British Medical Journal mortality statistics in the United States found that Asians were 13% ­­­more likely to die from heart related injuries on the fourth day of the month. In California, Asians were twenty-seven percent more likely to die of a heart related injury on that day. The purpose of this study was to see if psychological stress caused by belief in the supernatural would, indeed, trigger a physical manifestation. This number is associated with the element Wood, which, not surprisingly, also represents the concept of death and rebirth.

 

The number FIVE (五, pinyin: wǔ) can be both positive and negative in Chinese Numerology. It sounds like "not" in Mandarin (無, pinyin: wú; which is similar to bu or NOT). so has negative connotations (i.e.53 (pinyin: wǔ sān) sounds like "no life" in Mandarin (無生, wú shēng) while 58 (pinyin: wǔ bā) sounds like "no prosperity" in Mandarin (無發, pinyin: wǔ fā; literally: "no prosperity")). On other hand, it is associated with the five elements of nature, balance, and in turn, was historically associated with the Emperors of China.

 

The number SIX (六, pinyin: liù) in Mandarin sounds like "slick" or "smooth" (溜, pinyin: liū) making it an auspicious word that is associated with ease and fortune. The oft-dreaded western number 666 is actually considered very lucky in China, as it triples the luck associated with the number 6. It is linked with the element Metal, which represents money and conviction.
 

The number SEVEN (七, pinyin: qī) in Mandarin sounds like "even" in Mandarin (齊, pinyin: qí), so it is a good number for relationships. It also sounds like "arise" (起, pinyin: qǐ) and "life essence" (氣, pinyin: qì) in Mandarin. 7 is associated with the Metal element, which supports the idea of abundance in friendship and relationships.

 

 The number EIGHT (八, pinyin: bā) sounds like "發" (pinyin: fā literally: "to prosper"). There is also a visual resemblance between 88 and 囍 (pinyin: shuāng xǐ literally: "double joy"). The 8 is the most prosperous of all numbers in China. as the word for "eight" sounds like the words for "prosper" and "wealth.".  It is considered the luckiest number and is worked into daily life of many Chinese (i.e.: addresses, wedding dates, phone numbers, cash gifts, etc.). The number 8 is associated with the element Earth, melding the ideas of stability, determination and goals with the realm of money and success.

Some interesting examples of this penchant for the number eight can be seen in: The Petronas Twin Towers in Malaysia each having 88 floors. In 2003, the phone number "+86 28 8888 8888" was sold to Sichuan Airlines for  2.33 million CN¥ (approximately US$280,000). Additionally,  China, Taiwan, Hong Kong, Macau, Malaysia, The Philippines and Singapore all use the same time zone UTC+08:00. And perhaps one of the biggest examples of this 8 fervor was seen at the opening ceremony of the 2008 Summer Olympics in Beijing which began on 8/8/08 at 8 minutes and 8 seconds past 8 pm local time (UTC+08).

 

The number NINE (九, pinyin: jiǔ) was historically associated with the Emperor of China, and the number was frequently used in matters relating to the Emperor (i.e. the Emperor's robes often had nine dragons), and Chinese mythology says that the dragon has nine children. The number 9 sounds like "long lasting" (久, pinyin: jiǔ), so it is often used at weddings and represents longevity. Nine is the only number associated with the element Fire and symbolizes ideas, motivation and truth.

 

This penchant for numerology is not unique to Asia, but is an integral part of their daily lives, regardless of beliefs. So, the next time you have to rent an apartment or buy a new phone number, pay attention.  Find the eights and avoid the fours!  I wish each of you an auspicious New Year full of mystery and good fortune.

 

 

Please reload

Aire: Che cosa è e perché iscriversi

June 27, 2019

1/10
Please reload

February 25, 2019

Please reload

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now