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Il passaggio nell’aldilà secondo i cinesi/The burial of the dead in China

April 18, 2017

 Il funerale tradizionale cinese è una cerimonia molto elaborata e ricca di rituali. Il rito funebre cambia da zona a zona e da etnia a etnia, ma in linea di massima avviene quanto segue.

Per i cinesi è molto importante seguire le regole nel dettaglio in quanto si crede che porti sfortuna alla propria famiglia se non lo si fa. E’ un cerimoniale le cui origini si perdono nel tempo come per ogni cultura millenaria ed è una parte importante della vita di un individuo, non solo religiosa ma anche sociale.

Secondo le tradizioni gli anziani non sono obbligati a rispettare i defunti di età più giovane. Se uno scapolo muore, il suo corpo non può essere portato a casa ma deve stare nella camera mortuaria. I suoi genitori non possono pregare per lui in quanto la regola vuole l’inverso.

 

In Cina c’è un’antica tradizione che risale a più di 3000 anni fa secondo la quale uno scapolo morto deve essere sepolto vicino a una donna morta. Questo perché passare a miglior vita senza compagna non era visto di buon occhio. La tradizione vuole che se questo “matrimonio” non veniva fatto, ai membri della famiglia del defunto sarebbe apparso un fantasma che avrebbe cominciato a perseguitarli.

Mentre se un bimbo muore lo si seppellisce in silenzio.

 

La cerimonia funebre inizia nel momento in cui si è a conoscenza della morte della persona. Immediatamente le immagini degli dei in casa vengono coperte di carta rossa e gli specchi vengono rimossi in modo da evitare che il riflesso della tomba venga visto, per evitare la morte improvvisa di chi guarda.

 

Un vestito bianco è appeso alla porta e il gong viene posto alla sinistra della porta se il defunto è uomo, a destra nel caso sia una donna.

 

Prima che il corpo venga posto nella bara viene preparato –lavato, vestito e truccato se è donna- con vestiti di colore scuro o bianco. Il viso coperto con un velo giallo e il corpo con uno celeste.

La bara, aperta, è posta in casa ed è sollevata dal pavimento con foto del defunto posto davanti ad un altare, dove ci sono candele bianche accese, incenso che brucia, del cibo come offerta e i ghost money ( soldi di carta che vengono usati come offerta ai defunti) che devono essere bruciati in continuazione. Tutta la famiglia, vestita di bianco, deve piangere pubblicamente come forma di rispetto e se il defunto ha lasciato una bella eredità, piangono più forte e c’e’ chi, addirittura, assume professionisti del settore.

In base alla posizione che occupano nella famiglia i membri si siedono intorno alla bara iniziando dal figlio maggiore che siede alla sinistra del genitore e moglie del defunto alla destra e poi vengono gli altri. Tutti devono inginocchiarsi e accendere l’incenso davanti alla bara come forma di rispetto e fare un’offerta da porre nella scatola apposita affianco all’altare. Un gruppo di persone e' fuori a giocare d’azzardo, ciò serve per tenere svegli chi fa la veglia e rende meno pesante l’atmosfera. Durante la veglia un monaco buddista o taoista legge versi delle scritture. Ci sono canti, musica, preghiere e rituali che servono ad agevolare il defunto ad andare nell’aldilà’.

 

Una volta chiusa la bara, che indica la divisione dalla vita e dalla morte, questa viene decorata con fiori e simboli funebri e lascia la casa con la testa del morto volta alla strada. La bara viene posta ancora sul ciglio della strada, dove continueranno a mettere biglietti bianchi e gialli per proteggerla dagli spiriti maligni e poi si dirigera' lentamente verso il cimitero in una processione con musica assordante per scacciare gli spiriti maligni. I figli camminano davanti alla salma e portano il ritratto del defunto.

 

I cimiteri sono posti ai lati delle colline secondo la disposizione fengshui, più alta è la posizione meglio è. La bara viene posta nel terreno dopo che tutti si sono allontanati in quanto questo momento non deve essere visto perché si attira la sventura in casa propria. Prima di coprire completamente i membri della famiglia buttano un pugno di terra sulla bara. Si continua a pregare. Sono bruciati i vestiti del lutto per evitare la sfortuna e simboleggiare anche l’inizio di una nuova fase della vita, in seguito, verrà data una busta rossa, dove c’e’ una moneta che deve essere spesa e non portata a casa, a tutti per ringraziarli di aver partecipato con un asciugamano bianco per fare asciugare il sudore. Il figlio maggiore prenderà una manciata di terra che metterà sull’altare degli antenati di casa dove il nome del defunto sarà aggiunto nelle tavolette degli antenati, tenute in grande venerazione nelle case dei familiari.

 

In genere il periodo di lutto dura 100 giorni durante il quale i membri della famiglia portano una fascia sul braccio: nere per i figli, blu per i nipoti e verde per i pronipoti. Le famiglie molto tradizionali portano la fascia per tre anni. Per i bimbi non si porta nulla e il marito non è obbligato a essere in lutto per la moglie.

L’ultimo rituale per completare questo complesso cerimoniale è quello del ritorno del defunto. I cinesi credono che dopo sette giorni dalla morte l’anima ritorni sula terra e perciò mettono sulla porta una placca rossa e un’iscrizione in modo che il defunto non si perda. Nel giorno del ritorno tutti i membri della famiglia devono stare nelle loro camere. Farina o talco sono sparsi sulla soglia della porta per controllare la visita del proprio caro defunto.

 

The burial of the dead in China

 

The burial of the dead is a very serious matter in Chinese societies. Improper funeral arrangements can cause bad fortune upon the family of the deceased. According to Chinese custom, an older person should not show respect to a younger. Thus, if the deceased is a young bachelor his body cannot be brought home but is left in a funeral parlour.

His parents cannot offer prayers for their son: being unmarried he has no children to perform these rites either. If a baby or child dies no funeral rites are performed, as respect cannot be shown to a younger person: the child is buried in silence.

Preparations for a funeral often begin before death has occurred. When a death occurs in a family all statues of deities in the house are covered with red paper and mirrors removed from sight, as it is believed that one who sees the reflection of a coffin in a mirror will shortly have a death in their own family.

A white cloth will be hung across the doorway of the house and a gong placed on the left of the entrance if the deceased is male and right if female. Before being placed in the coffin, the corpse is cleaned with a damp towel, dusted with talcum powder and dressed in their best clothes. The body is completely dressed, including footwear, and cosmetics if female, white, black, brown or blue are the usual colors used.

Before being placed in the coffin the corpse's face is covered with a yellow cloth and the body with a light blue one.

 

The coffin is placed with the head of the deceased facing the inside of the house resting about a foot from the ground on two stools, and wreaths, gifts and a portrait or photograph of the deceased are placed at the head of the coffin. The coffin is not sealed during the wake. Food is placed in front of the coffin as an offering to the deceased.

 

 It is customary for blood relatives and daughters-in-law to wail and cry during mourning as a sign of respect and loyalty to the deceased. Wailing is particularly loud if the deceased has left a large fortune.

At the wake, the family of the deceased gathers around the coffin, positioned according to their order in the family. The eldest son sits at the left shoulder of his parent and the deceased’s spouse at the right. Later-arriving relatives must crawl on their knees towards the coffin.

An altar, upon which burning incense and a lit white candle are placed, is placed at the foot of the coffin. Joss paper and prayer money, to provide the deceased with sufficient income in the afterlife, are burned continuously throughout the wake. Funeral guests are required to light incense for the deceased and to bow as a sign of respect to the family. There will also be a donation box, as money is always offered as a sign of respect to the family of the deceased. During the wake there will usually be seen a group of people gambling in the front courtyard of the deceased’s house: the corpse has to be ‘guarded’ and gambling helps the guards stay awake during their vigil; it also helps to lessen the grief of the participants.

 

While the coffin is in the house a monk will chant verses from Buddhist or Taoist scriptures at night. Prayers, chanting and rituals offered by the monks help to smooth the passage of the deceased’s soul into heaven. These prayers are accompanied by music played on the gong, flute and trumpet.

 

When the prayer ceremonies are over the wailing of the mourners reaches a crescendo and the coffin is nailed shut. The sealing represents the separation of the dead from the living. Yellow and white ‘holy’ papers are pasted on the coffin to protect the body being disturbed by malign spirits. During the sealing of the coffin all present turn away from the coffin, as watching a coffin being sealed is considered very unlucky. The coffin is then carried (with the head of the deceased facing forward) from the house .

 

The coffin is not carried directly to the cemetery but is first placed on the side of the road outside the house, where more prayers are offered and papers scattered. The coffin is placed in a hearse, which moves slowly for a mile, with the eldest son and family members following behind with their heads touching the hearse. Occasionally paper models of objects such as cars, statues ships etc. are carried with the procession symbolizing the wealth of the deceased’s family.

 

Chinese cemeteries are generally located on hillsides as this is thought to improve the feng shui. The further up the hill the grave is, the better its situation is thought to be.

When the procession arrives at the graveside it is taken down from the hearse and, again, all present turn away from the coffin, and also turn away when it is lowered into the grave. Family members and other relatives throw a handful of earth into the grave before it is filled. After the funeral, all clothes worn by the mourners will be burned in order to avoid the bad luck associated with death. After the coffin is buried, the keeper of the cemetery will also offer prayers for the deceased. Family members and relatives are presented with a red packet (a sign of gratitude from the deceased family, and the money contained in it must be spent) and a white towel, also as a sign of gratitude but also for funeral guests to wipe off perspiration.

The eldest son of the deceased will retrieve some earth from the grave to be placed in an incense holder, and the family at home using an ancestral tablet will worship the deceased.

 

 Although the funeral rites are now over, the period of mourning by the family continues for a hundred days. A piece of colored cloth is worn on the sleeve of each of the family members for the hundred days to signify mourning: black by the deceased’s children, blue by the grandchildren and green by the great-grandchildren. More traditional families will wear these cloths for up to 3 years. A period of mourning is not expected if children die, and a husband is not compelled to mourn the passing of his wife.

Chinese belief holds that seven days after the death of a family member the soul of the departed will return to their home. A red plaque with suitable inscription may be placed outside the house at this time to ensure the soul does not become lost.

On the day of the return of the soul, family members are expected to remain in their rooms. Flour or talcum powder may be dusted on the floor of the entrance hall of the home to detect the visit of the deceased.

 

Source:

http://www.buzzle.com/articles/chinese-funeral-etiquette.html                                        

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